Rabu, 29 Julai 2009

REZEKI INI UNTUK MAK

Pemergian mak membuat aku terasa kehilangan segala-galanya dalam hidup. Walaupun aku ada suami, anak-anak dan keluarga yang bahagia, tapi tidak menyamai kasih seorang mak.



Sebaik tamat pengajian di ITM, aku melangkah ke alam pekerjaan. Bermula dengan gaji yang pertama sehingga ke saat akhir hayat mak, telah 20 tahun aku tidak pernah lupa untuk memberi rezeki yang kuperolehi kepada mak. Hari raya aku akan memberi lebih kepada mak buat persiapan untuk menyambut raya. Kadang-kadang mak bertanya 'Kenapa bagi banyak sangat ni, nanti untuk Ija tak cukup pulak'. Ya Allah, mulianya hati mak tidak mahu melihat aku susah kerana dia. Pertanyaan mak selalunya aku jawab 'Mana pulak banyak mak, kalau boleh Ija nak bagi lebih lagi'. Mak hanya tersenyum sambil menjawab terima kasih.


Setiap kali aku memberi mak duit atau hadiah, mak tidak pernah lupa untuk mengucapkan terima kasih. Bagi aku duit yang aku bagi kepada mak selama ini, tidak akan dapat membalas kasih sayang mak kepada aku, malah ucapan terima kasih itu tidak perlu diucapkan oleh mak kepada aku. Aku yang seharusnya mengucapkan terima kasih kepada mak kerana mak telah mendidik aku menjadi aku seperti hari ini.


Aku belum puas untuk berkongsi duit gajiku dengan mak. Mak pernah berkata 'Dah penat Ija bagi mak duit, tak dapat mak nak menyimpannya, ada je hal nak guna duit'. Mungkin bagi mak duit yang aku bagi tu sepatutnya disimpan. Bukan digunakan untuk perbelanjaan. Walau jumlahnya tak besar, bagi mak sangat menghargai pemberianku itu.


Kini setelah mak tiada, aku mula memikirkan untuk berhenti kerja. Dulu salah satu sebab aku terus bekerja ialah kerana mak. Aku mahu memberi mak duit gajiku setiap bulan. Aku mahu mak merasa hasil didikan mak selama ini kepada aku. Aku mahu menggembirakan hati mak. Aku mahu mak merasa bangga dengan anak mak ini.

'Mak, Ija dah masukkan duit tadi'. Inilah yang selalu kukatakan pada mak setiap kali duit untuk mak telah kumasukkan dalam bank. Mak, tidak akan ada lagi panggilan telefon ini dari Ija untuk mak.


Kini untuk apa lagi aku bekerja. Tiada mak lagi untuk kuberikan gajiku. InsyaAllah, kalau aku tidak bekerjapun, suamiku masih mampu untuk menanggung kami sekeluarga. Selama inipun gajiku tidak banyak menyumbang untuk perbelanjaan keluarga. Pada suami telah kuterangkan segala-galanya dan alhamdulillah dia bersetuju untuk aku berhenti kerja dan menguruskan rumahtangga sahaja. Syukur juga kerana rezeki suamiku semakin murah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan