Ahad, 4 Oktober 2009

RAYA TANPA MAK

Tahun ini tahun pertama kami sekeluarga berhari raya tanpa mak. Raya ini kurang meriah rasanya. Kebetulan tahun ini aku sekeluarga berhari raya di Kuala Terengganu terlebih dahulu, hari raya ke 3 baru kami balik kampung di Negeri Sembilan.

Tahun-tahun semasa mak masih ada, aku pasti akan ke Pasar Payang untuk membelikan buah tangan hari raya buat mak dan abah. Tapi tahun ini pasar ini tidak kujejaki. Tiada maknanya aku membeli kalau orang yang kusayangi telah tiada. Untuk abah pula telah lama kubelikan kain pelikat cuma belum berkesempatan untuk bagi pada abah lagi.

Tiada persiapan raya langsung buat diri aku. Hanya 2 helai baju yang telah lama ku tempah semasa menjaga mak sakit dahulu dan hanya siap sehari sebelum raya. Baju yang sepatutnya baju untuk pergi bekerja telah menjadi baju raya. Baju anak-anak perempuan pula semua ku jahit sendiri. Biskut hanya ku beli satu jenis sahaja. 2 jenis pula diberi oleh jiran dan 1 jenis lagi diberi oleh kawan suami. Aku hanya membeli beberapa jenis kerepek di kedai.

Hari raya ke 3 aku sampai di kampung dalam pukul 10.00 malam. Tiada mak yang menyambutku seperti selalu. Tiada rendang yang menjadi sebutan dan kesukaan suami dan anak-anak yang sering mak buat setiap kali raya. Raya ini benar-benar sepi tanpa mak. Aku menangis di dalam hati. Tidak mungkin untuk kutunjukkan pada abah. Aku rasa mak seolah -olah ada di dapur menyambutku seperti selalu. Mengajak aku makan apa yang ada. Bersembang dengan aku di dapur dan meluahkan apa saja yang terbuku di hati mak. Disebabkan aku hanya balik dalam masa yang singkat, aku dan mak selalu bersembang sampai larut malam. Aku menjadi pendengar setia mak. Mak juga akan mendengar cerita-cerita aku. Kami bertukar-tukar cerita. Ketawa kami membelah kesunyian malam.

Kini kenangan raya bersama mak hanya tinggal kenangan. 3 hari aku dan suami bertahlil di pusara arwah mak. Aku terasa begitu dekat dengan mak. Terima kasih kepada suami aku yang sering mengingatkan aku dan anak-anak untuk sedekahkan al-fatihah, bacaan al-quran dan doa buat mak. Alhamdulillah, walaupun suami aku cuma seorang menantu kepada mak, tapi layanan mak padanya sangat baik.

'Mak, semoga roh mak tenang di sana. Ija hanya mampu berdoa buat mak'

Al-Fatihah buat arwah mak

Tiada ulasan:

Catat Ulasan