Ahad, 7 Ogos 2011

LAGU-LAGU DAN MAK

Klasik Nasional. Sejak mak tiada, lagu-lagu di stesen radio Klasik Nasional ini banyak mengimbau kenangan aku dengan mak. Kadang-kadang bila aku mendengar radio, terimbas kembali lagu-lagu yang mengembalikan ingatan aku pada mak.

Aku masih ingat lagu '3 Malam' nyanyian seorang penyanyi Indonesia adalah lagu pertama yang aku dengar mak nyanyikan. Mak nyanyi di hadapan anak-anak sambil bergurau-gurau dengan kami. Alangkah bahagian tika itu. Walau peristiwa itu telah berlalu hampir 40 tahun, tp masih jelas bermain-main di mataku tika dan saat itu. Ianya seolah-olah terakam dan boleh aku lihat bila-bila masa sahaja.

Masa aku kecil, lagu-lagu penyanyi Indonesia sangat popular ketika itu. Banyak kaset-kaset penyanyi dari seberang ini dalam koleksi keluarga. Antaranya yang menjadi koleksi ialah dari penyanyi Muchsin, Titik Sandhora, Ely Kassam, Elya Khadam dan ramai lagi. Begitu juga dengan lagu-lagu Hindi. Lagu-lagu ini jadi peneman kami kerana ketika itu TV masih belum popular. Tambahan lagi ketika itu kami sekeluarga menetap di Sarawak dan TV masih belum ada di sana.

Mak sangat meminati Syarifah Aini. Kami juga memiliki koleksi penyanyi dari Malaysia yang menjadi minat mak untuk mendengar di kala lapang. Antaranya Zaleha Hamid.

Kini, baik di rumah, di pejabat atau di dalam kereta Klasik Nasional menjadi stesen radio kegemaran aku. Walau anak-anak aku adakalanya komen kerana aku mendengar stesen ini, tapi mereka tidak tahu lagu-lagu di stesen ini banyak mengingatkan aku pada mak. Mendekatkan aku dengan mak. Mengimbau kenangan aku dengan mak. Bagi aku mak masih hidup walaupun hakikatnya mak sudah tiada. Mak sentiasa hidup di hati aku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan